tisdag 28 juli 2015

Resfeber?

Hej på er!
Det har varit tomt på bloggen ett tag.
Jag har inte hunnit, vare sig skriva eller svara på kommentarer. Vi har firat vår ettåring med kalas och förberett Sverigeresan. Vad svårt det är. Vi ska vara borta så länge. Måste tömma kylen, täppa för alla hål där kaskerlackor kan komma ut, lämna katten, fixa EU-kort för att få sjukvård i Sverige, apoteket... packningen! Vad ska man ta med för en hel månad? Kläder för alla väder. Har förstått att sommaren i Sverige inte har varit särskilt varm. Men tänk om det blir varmt? Då behöver jag ju varma kläder också? Sista natten med sommarhetta. Från och med i morgon ska vi sova gott på nätterna alla tre! Läste något om 14 grader mitt på dagen... kan det stämma? Hur kallt är 14 grader? Det är mer än 20 graders temperaturskillnad. Kommer vi att frysa? Disa har bara tunan sommarkläder i sin storlek...

Min resfeber har hållit sig undan den här gången. En liten släng i går bara. Hur mycket jag än ser fram emot en resa, så kommer resfebern alltid en eller ett par dagar innan. Sådana här tankar dyker upp då: Varför gör vi detta. Varför stannar vi inte bvara här, det är ju också bra. Det kanske blir alldeles misslyckat.

Får ni resfeber när ni ska iväg?







10 kommentarer:

  1. Jag tycker nog det blivit lite besvärligare att resa som familj. Nu tar det kanske 6 timmar att packa. Jag packar till mig, sambon och barnet. Oftast två resväskor. Och två handbagage. Ett med underhållning och ett med ombyte och snacks. Till Sverige tänker jag jeans, gympaskor, varm tröja och vårjacka... Hoppas det räcker. En tunn mössa till disa kanske? För säkerhets skull? Ett paraply?

    SvaraRadera
  2. Jag frös så himla mycket när jag flyttade tillbaka till Sverige från Spanien för några år sedan, och då var det ändå sommar (well, augusti). Men kroppen anpassar sig väl och jag var väl van vid ett varmare klimat. Nu har jag minst byxor och tjocktröja varje idag, ibland även en tunnare jacka, så räkna inte med ett fantastiskt sommarväder. Men de säger att till helgen ska solen titta fram :)
    Trevlig resa!

    SvaraRadera
  3. Haha, ja, jag är likadan! Ju närmare resan kommer, desto jobbigare och besvärligare känns det, som att det nästan inte kan vara värt det, fast det är det ju förstås! Hoppas vi får en fin tid i Sverige, och att du skriver och berättar om hur ni har det! ( Ni får se det om att ni har semester från värmen!)

    SvaraRadera
  4. Hoppas ni får en mysig tid i Sverige! Kan ju vara bra att vara i Sverige en lite längre period så ni och Disa kommer in i livet med rutiner etc. Håller tummarna för er skull att vädret blir bättre. Jag har nästan alltid stickad tröja och regnjacka på mig i Sverige, Dani har nästan alltid fleece (vinden är ju ofta kall, tunn mössa kan nog vara bra trots att det är sommar)

    Ja, jag brukar ha lite resfeber speciellt när vi ska vara borta länge, som nu två månader då man verkligen behöver städa o tömma allt.

    Ska bli kul att läsa hur ni upplever Sverige! Om ni ska till Göteborg rekommenderar jag lekplatsen i trädgårdsföreningen och palmhuset! Göteborgs stadsmuseum har en bra barnavdelning. Sjöfartsmuseet! Naturhistoriska och lekplatsen i Slottskogen.

    Om du vill träffa andra SVES kan du ju fråga i forumet om nån vill träffas!
    Jag kommer hem den 13 aug.

    SvaraRadera
  5. Jo, dani hatade komma till Sverige efter vi bott här 5 månader när han var liten. Hatade ha på sig massa kläder, mössa etc. Han hade ju levt i bara blöja i flera månader så första dagarna kommer ni nog tycka det är kallt. Typ spansk vinter!

    SvaraRadera
  6. Härlig bild! Har flera sådana men då är det katter som sitter i resväskorna! :)

    Resfeber? Här planeras allt minutiöst och gu nåde om något går fel! DÅ blir jag stressad.

    SvaraRadera
  7. Jag kom precis hem från Finland. Hade jeans på mig varje dag, aldrig shorts eller klänning. Kunde gå i t-shirt emellanåt, men oftast behövdes tröja eller jacka. Sov med strumpor på. Såg barn med mössa på. Regnade ganska mycket också. Härligt svalt var det :)

    Carina

    SvaraRadera
  8. Får absolut resfeber men det mesta av den handlar om att stressa om allt som kan gå åt skogen under resan - försenade flyg, missade flyg, missade förbindelser, ett extra dygn på någon flygplats någonstans eller jag är in the middle of nowhere utan kontanter och utan att kunna ta vägen någonstans, jag läste fel på tiden på tidtabellen, taxin kom inte, osv.osv. Och det är ju egentligen ett otroligt slöseri med energi för i 90% av fallen så går allting utan problem och blir det problem löser det sig ju oftast efter ett par timmar eller en dag.

    Den svenska kylan kan man ju hantera om man vet att man får åka tillbaka till värmen efter ett tag - då blir den nästan lite mysig - hoppas ni får en fin resa!

    SvaraRadera
  9. Har varit här i en månad un och jeansen tvättas flitigt medan shortsen ligger överflödiga i hyllan... men ska jag vara ärlig så föredrar jag det eftersom jag ändå vet att vi har över en månad sommar kvar då vi kommer hem igen :-)
    Det har dock inte regnat såå mycket här i Göteborg bara svalt liksom. Oscar 10 månader använder mest långärmade bodys och långbyxor, fleecetröjan e alltid med och jag köpte tom en liten bomullsmössa att ha när det blåste kallt :-) Hur som helst så är det REA så det är bara att gå ut och shoppa, KappAhla har halva rea-priset :-)

    SvaraRadera
  10. Jag hoppas att resan gick bra och att ni njuter av sköna dagar här i Sverige. Vad gott att få njuta och bara vara under en hel månad. Göra det som faller en in beroende på lust och väder. Och den svenska sommaren är ju precis som den alltid har varit, en blandning av sol och regn. Varma dagar och kalla dagar. Och det är just det som är charmen tycker jag. Att det finns tid för både utomhus- och inomhus aktiviteter.

    Ta hand om varandra och njut av era Sverigedagar.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget