fredag 22 maj 2015

Dagens mini-donuts 21/5 kl 21.30



Sötsuget slår till - inget gott hemma. Vad gör man då?
Bakar förstås.
Det snabbaste att göra är förmodligen mini-donuts.
Jag fick maskinen av Jesús när jag fyllde år. Jag testade den strax efter det, men smärtan under tiden, och framförallt efteråt (höggravid, ischias)... det var inte värt det.
(Glömmer aldrig plommonmarmeladkoket, som jag inte ens kunde genomföra till mer än hälften då J fick ta över. Smärtan efteråt, fruktansvärd.)
Det har jag tagit igen sedan Disa föddes!
Apparaten ser ut som en smörgåsgrill med sju små formar för mini-donuts. Man klickar i smeten (ägg, socker, mjöl, mjölk, bakpulver, vaniljsocker och citron), stänger igen och snart har man sju rykande små bakverk att vända i socker. Smeten räcker till många, och de går bra att frysa in.

Jag visade fatet för Disa, och hon log och tittade på mig och sa sitt glädje-heee.
Jag längtar efter att göra sådana till henne! Det kommer hon att tycka om, små och mjuka att hålla i. Och bullar ska hon få, och sockerkakor och drömtårtor och vanliga tårtor och kakor...
Vad roligt det ska bli!

6 kommentarer:

  1. Mumsigt! Livsfarligt med maskiner som gör vissa saker lite för enkelt... Kan bli lite mycket! :)

    Men det blir som buñelos då, fast dessa är gräddade i st f friterade? Mumsigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man säga! Man kan ju se det som ett bra argument till minidonut-maskin, att det blir lite nyttigare i en sån... ;-)

      Radera
  2. Lustigt! Plötsligt kände jag att jag verkligen skulle behöva en mini-donutsmaskin. En sådan känns nästan oumbärlig just nu! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan säga att mitt kök skulle kännas tråkigt utan den här maskinen som alltid står framme, snabb att användas vid behov. Slå till!

      Radera
  3. Åh så gott! Håller med Åsa, just nu behöver jag verkigen en mini-dount maskin och förstår inte hur jag klarat mig utan en så länge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller! Inget att vänta på, införskaffa genast! Du kommer inte att ångra dig! Och när man inte har bråttom att provsmaka bakverken kan man glasera, strössla och dekorera i oändlighet:-)

      Radera

ny gadget

ny gadget