fredag 3 april 2015

Räkna vuxenpoäng

En gång läste jag ett kul inlägg i Sandra Beijers Nio till fem-blogg.
Jag letade rätt på det. Hon publicerade sin egen sida i sin Mina vänner-bok. ni vet, en sådan där bok man hade som kompisarna fick fylla i om sig själva.
I Sandras bok kunde man också räkna vuxenpoäng.

Jag tycker att kaffe på maten är värt mer än ett vuxenpoäng, och det där med Allsång på Skansen har väl ändrats med tiden, är det inte så att de flesta kollar på det programmet nu?
Nåväl, jag fick ihop 17 vuxenpoäng av 66 möjliga (jag räknar inte in storhandlingen, vi veckohandlar nästan varje vecka men det är aldrig någon storhandling, och korsord gillar jag men löser inga eftersom det inte finns svenska korsord i Spanien). Mitt resultat nu är en förbättring sedan 2013 då Sandras inlägg publicerades; nu har jag både barn och julgran och därmed högre poäng.

Hur många poäng får ni? Hur vuxna är ni som läser den här bloggen? ;-)


Jobb 1p
Visitkort 1p
Konferens 2p
Bo hos föräldrarna -2p
Sambo 1p
Förlovad 1p
Gift 2p
Skild 3p
Barn 2p
Villa 2p
Bil 1p (kombi+1p)
Husvagn/båt 2p
Hund 1p
Garage 1p
Lån 1p
Gemensam ekonomi 2p
Pensionsspara 2p
Storhandla 1p
ICA kundkort 1p
Rabattkuong 2p
Hushållsassistent 1p
Diskmaskin 1p
Symaskin 1p
Dubbelsäng 2p
Julgran 2p
Morgontofflor 1p
Långkappa/rock 1p
Celluliter 1p
Morgontidning 1p
Gråa hår 1p
Korsord 1p
Välja att inte svara i telefon 2p
Putsa fönster 1p
Tapetsera 1p
Svampplockning 1p
Långfärdsskridskor 1p
Parmiddag 1p
Vinprovning 1p
Buggkurs 1p
Partaja till gamla vinylhits 1p
Whisky 1p
Lättöl 2p
Kaffe på maten 1p
After Eight 1p
Söndagsstek 2p
Viktväktarna 2p
Friskis och Svettis 1p
Bingolotto 1p
Allsång på Skansen 2p

20 kommentarer:

  1. 39 vuxenpoäng men så storhandlade jag redan som student. Det borde bli ännu fler poäng för "undersöker på allvar möjligheten att installera bergvärme"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj, det där med bergvärmen skulle nog vara värt 39 poäng bara det!

      Radera
  2. 28 poäng... Har ingen julgran, men är gift och har husvagn/båt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julgranen har fått onödigt många poäng. Att ha husvagn och båt kan ju inte mäta sig med det!

      Radera
  3. 39. Känner mig dock fortfarande som 26 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig som mina snart 33 och tycker nog att jag skulle haft några fler poäng... Jag kan ta några av dina om du vill!

      Radera
  4. Gift 2p, Barn 2p, Bil 1p kombi+1p, Gemensam ekonomi 2p, Storhandla 1p, ICA kundkort 1p, Rabattkuong 2p, Hushållsassistent 1p, Diskmaskin 1p, Dubbelsäng 2p, Julgran 2p, Morgontofflor 1p, Gråa hår 1p, Korsord 1p, Putsa fönster 1p, Tapetsera 1p, Svampplockning 1p, Parmiddag 1p, Kaffe på maten 1p => 26 p

    För ett år sedan hade jag kunnat lägga till något poäng till, innan vi flyttade. Så jag har alltså blivit mindre vuxen!

    Mannen min gick just förbi och undrade om jag inte hade något vettigare att syssla med än detta. Kan man få avdragspoäng för det, när man svarar nej?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska ha avdrag för!
      Och visst kan man bli mindre vuxen, den spanska solen och medelhavskosten gör underverk!

      Radera
  5. Eller vänta, parmiddag ska bort! Det är ju alltid två familjer-middag! Eller det kanske borde ge ännu mer poäng...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag faktiskt borde ge fler poäng än vanlig parmiddag! Det är jättevuxet ju! ;-)

      Radera
  6. Nästan 30 poäng? Beror lite... om det är saker jag tycker om att göra... som svampplockning och korsord... men inte har gjort sen jag var liten eftersom jag inte har tid och möjlighet just nu... kanske 25?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite otydligt hur man ska räkna poängen...Jag älskar morgontidning men har ingen i Spanien så den räknade jag inte med, till exempel.

      Radera
  7. Oj jag fick 36p får väl räknas som vuxen då..fast jag inte känner mig äldre än 26 typ. Kram /Hillevi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh hu, det var vuxet! Kan vi umgås i sommar tror du? :-D

      Radera
  8. Jag fick 11 poäng! Så då är jag la rätt vuxen ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag vet inte... vet inte var vuxengränsen går. Vi kan göra om testet båda två om ett år och se om vi har fått fler poäng!

      Radera
  9. Hm, 32 poäng, och då har jag inte ens nåt (stadigt) jobb! Men det där med parmiddagar... man borde minsann få dubbelt så mycket för att man aldrig lyckas umgås med sina vänner utan ett halvdussin barn som leker i samma rum!

    SvaraRadera
  10. Dubbelt, eller trippelt Mia! Du kommer nästan upp till 40 poäng med den!

    SvaraRadera
  11. Jobb 1p - Jupp
    Visitkort 1p - Det är väl nästan pensionärsvarning på sånna idag?
    Konferens 2p - Har varit på för flera jobb sen
    Bo hos föräldrarna -2p - 20 år sen...
    Sambo 1p - jupp
    Förlovad 1p - jupp
    Gift 2p - o ja
    Skild 3p - aldrig!
    Barn 2p - 2 st = 4p?
    Villa 2p - ja
    Bil 1p (kombi+1p) - Är det 1p/bil? Isf 10st om makens räknas. Hur räknas halvkombi? Om den är 1.5p blir det 17,5p
    Husvagn/båt 2p - vore ju kul med båt...
    Hund 1p - hon är så liten att hon borde bara va 0,5p
    Garage 1p - 3 platser = 3p?
    Lån 1p - samma här, är det 1p/lån? Eller extrapoäng för de som är färdigbetalda?
    Gemensam ekonomi 2p - självklart!
    Pensionsspara 2p - nej, det är inte avdragsgillt längre!
    Storhandla 1p - varje dag...
    ICA kundkort 1p - ja
    Rabattkuong 2p - brukar ge dem till maken
    Hushållsassistent 1p - men självklart!
    Diskmaskin 1p - jag tror det är mer pensionärsvarning på att handdiska idag
    Symaskin 1p - Mmm, nånstans
    Dubbelsäng 2p - jodå
    Julgran 2p - Bara på julen
    Morgontofflor 1p - sällan på morron, hellre på kvällen
    Långkappa/rock 1p - Inte nu längre
    Celluliter 1p - antagligen
    Morgontidning 1p - jodå...
    Gråa hår 1p - I överflöd
    Korsord 1p - nej, det var mer när jag var yngre...
    Välja att inte svara i telefon 2p - Det kallas supportsjuka, man tar inte i telefonen utanför jobbet.
    Putsa fönster 1p - No way! Det får den som bryr sig göra
    Tapetsera 1p - Borde göras
    Svampplockning 1p - Ja, det är kul!
    Långfärdsskridskor 1p - Aldrig testat, tyvärr
    Parmiddag 1p - Blir för sällan
    Vinprovning 1p - *ryyyys* påminn mig inte, det va värsta tonårsfyllan juh!
    Buggkurs 1p - Ja, sen jag var 15 eller nåt!
    Partaja till gamla vinylhits 1p - Har slarvat bort min vinylsamling, räknas det när man har dem på Spotify? Alltså, är det musiken eller just skivorna som räknas?
    Whisky 1p - Mycket o gärna
    Lättöl 2p - Aldrig nånsin öl i nån form!
    Kaffe på maten 1p - Nja, hemma på helgen...
    After Eight 1p - Det är ju choklad, fy för den lede!
    Söndagsstek 2p - Sällan tid på söndagarna, får bli på lördagen istället
    Viktväktarna 2p - Nej, varför betala för nåt man klarar bättre på egen tass?
    Friskis och Svettis 1p - Korpen iofs
    Bingolotto 1p - Är inte det nerlagt?
    Allsång på Skansen 2p - Jag har ingen tv...

    Har oxo sån där kompisbok, lät mina polare från Dublin-tiden fylla i den. Det är alltså 15 år sen typ. En del saker är inte så aktuella idag. T.ex antar jag det är mer vuxenpoäng på att ha FB idag än att inte ha det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att du ska få avdrag för liten hund, däremot dubbla pong för barnen, och extrapoäng för att använda ordet Avdragsgillt!
      Trippla poäng för färdigbetalda lån.
      Tveksam till vinylhitsen. Musiken eller skivorna?
      Du verkar väldigt vuxen Ewe. Poängrekord?

      Men du... blir man full på vinporvning? Ska man inte spotta ut vinet?

      Radera

ny gadget

ny gadget