tisdag 10 mars 2015

Spansk musik - Triana





Jag har tänkt att det vore kul att presentera lite spansk musik här på bloggen, även om jag inte är den bästa att göra det. Jag avskyr spanskt radioskval så jag har ingen koll på vad folk lyssnar på nu. Jesús lyssnar mest på spanska rockgrupper och en del flamenco, och jag har inte fastnat för någon av de grupperna, och ren flamenco har jag svårt för om det inte är dans till.

Men ett litet hopplock favoritmusik ska jag bjuda på!

Först ut är gruppen Triana som gjorde den andalusiska rocken känd i hela landet på 1970-talet.
Andalusisk rock är rock som går i den andalusiska tonskalan, i vilken även flamencon ingår. Det låter andalusiskt helt enkelt.
Gruppen bestod av tre personer. Namnet kommer från den kända Sevillastadsdelen Triana, stadsdelen där keramikerna, flamencoartisterna och tjurfäktarna kom ifrån.
Musiken är inspirerad av Pink Floyd och den psykedeliska rocken.
Gruppen blev snabbt populär i hela Spanien, den gav ut tre skivor i samma stil, sedan ytterligare två som inte blev lika populära, och när sångaren dog i en bilolycka 1983 var det slutet för gruppen, även om en av medlemmarna har försökt arbeta vidare med den, med nya medlemmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

ny gadget

ny gadget