onsdag 4 mars 2015

Regn och kyla det farligaste för sydspanska barn

Jag läser Colombia-Annikas inlägg om barnuppfostran och säkerhet i Colombia, och ler inlägget igenom, igenkänningsfaktorn är hög. Speciellt den här meningen:

"I Colombia är det egentligen bara två saker som är farliga: kyla och regn. Det är å andra sidan absolut och fullkomligt livsfarligt för barn."

Nu känns spanska föräldrar rätt ängsliga överlag, här är det inte tal om fri lek, utan ständig, ständig påpassning så att barnen inte ramlar och slår sig.
Men det här med vädret alltså...

Jag visste att det skulle bli en kulturkrock redan innan Disa föddes, och nu märker jag att jag blir mer och mer provocerad av det.
"Fota i parken?? På förmiddagen? Det går inte, då är det för kallt för bebisen, vi måste vänta till eftermiddagen."
"Ut och åka idag? Går det, för Disas skull? Det är ju mulet."
Här är folk livrädda för regn och kyla. Jag har tidigare skrivit om det (här och här till exempel), att när det regnar i Sevilla stannar samhället. Det blir kaos i trafiken, Konserter och evenemang ställs in, barnen får inte gå ut på rast eftersom de kan bli blöta och göra sig illa på paraplyerna (nej, ingen unge har regnkläder).
Att råka ut för ett regnväder är samma sak som att bli förkyld, för de flesta
.
Kylan är lika farlig.
Du milde vad Disa har svepts in i filtar av släktingarna. Jo, det stämmer att hon föddes i juli, då filtar är det sista m... öh, svenskar har i tanken.
Svärisarna förbjöd oss att sätta på fläkten och luftkonditioneringen och öppna fönstren så det blev tvärdrag eftersom ungen då kunde bli förkyld. Nu gör vi ju som vi vill hemma, och det är jobbigt när temperaturen stiger över 35 grader, vilket den gör dagligen på sommaren här.
Oavsett temperatur skulle ungen svepas in i en filt eller två om hon till exempel skulle lyftas upp från vagnen och sättas i bilen.
25 grader på kvällen? Bekymrad, allvarlig släkting med Disa i knät svepte in barnet i dubbla filtar och täckte huvudet noga så att hon inte skulle bli sjuk.
Nu då, på vintern? Fick häromveckan en menande undran om vi inte har ett sådant där plastskydd till vagnen. Regnskydd om vi talar klarspråk. Här sätter många på det när det är kyligt för att bebisen inte ska andas "kall" luft. Jag fick nog och förklarade att det skyddet sätter vi på om det regnar, inte för att det är kallt ute, det är inte FARLIGT att andas bara för att temperaturen har sjunkit till 13 plusgrader, min unge kommer INTE att bli sjuk av det!

Folks regnskydd till barnvagnen ligger annars mest och samlar damm, för om det regnar går man överhuvudtaget inte ut med bebis.

Jag blir tokig på det här. Jämför gärna (tyst i alla fall) med Sverige.
Om svenskar tänkte på samma sätt skulle vi inte vara utomhus mer än 20 dagar om året, de dagar då det varken regnar, blåser, är mulet eller kyligt ute.
Men man behöver ju inte gå så långt i tanken som till Sverige. Vi kan ta norra Spanien till exempel, med ett helt annat klimat än Sevilla. Eller varför inte Madrid? Vad tror sevillaborna att deras landsmän norrut gör? Hur tror de att ungarna klarar sig? Bebisarna i norra Europa? Mellersta Europa? Alltså hur tänker de???


Min unge kommer att vara ute i alla väder, även om hon blir helt ensam regniga dagar. Men då har hon en mamma som gräver kanaler och hoppar i vattenpölar med henne.

21 kommentarer:

  1. Ja, det är konstigt det där med vad olika nationer tycker ät farligt för barn!
    Här i UK fattade de inte hur jag kunde ställa ut min barn i barnvagn eller kärra för att sova när det var minusgrader. De trodde det var jättefarligt!
    Härliga bilder från Sevilla. Känner väl igen bron över till Triana. Har gått där många gånger!
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tar upp det med barn som sover ute. Här är det otänkbart. Men jag undrar, varför sover barnen ute? Vad är grejen? Frisk luft? Jag är bara nyfiken, fick nyligen veta att svenska barn sover ute i vagnen.

      Radera
  2. Är det därför folk går med halsduk upp över näsan när det har varit 15 grader och lägre?
    Avgaser?
    Eller har jag missat något?

    I Svenska Skolan blir de utkörda på rasten oavsett väder, kan jag trösta dig med. Och du har rätt, det är inte ofta man ser regnkläder i butikerna, nu när jag tänker efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med halsduken beror på att det är kallt. Jo, på riktigt. Det verkar som att ju längre man har varit här desto mer frusen blir man. Jag bär mycket tjockare kläder än de besökare jag får, oftast. Sedan har vi det där med att det faktiskt är vinter fortfarande, oavsett utomhustemperatur: http://casaannika.blogspot.com.es/2014/03/i-dag-kl-1757-borjar-varen.html
      Kul att veta att det är annorlunda i svenska skolan!

      Radera
  3. Ja alltså, har inga egna barn, men har märkt av detta. Min kompis har en 3-månaders bebis och de går ut bara om det är soligt och fint, hon kan sitta inne i lägenheten nästan en hel vecka... En annan kompis berättade att på BB hade hennes rumskompis klätt på bebisen så mycket kläder i stekheta september så bebisen fick feber! sjuksköterskorna måste säga till på skarpen att hon skulle klä av allt utom bodyn.

    Och spanjorerna förstår sig inte riktigt på det här med att finska (kanske svenska också?) barn sover ute i vagnen. Undrar om man blir polisanmäld här om man gör det? abandono de un menor liksom? (ute på balkongen, inte alltså på gatan, det skulle jag aldrig göra).

    Och min man och svärmor är oroliga då jag dricker iskallt vatten på vintern. Tycker det smakar godast, och inte blir jag förkyld av det. Inte kan man ta ett enda steg hemma utan skor heller, inte ens med strumpor, då blir man förkyld genaste enligt dem.

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars unge, så varmt klädd på sommaren! På mitt sjukhus var luftkonditioneringen på så det fanns skäl att svepa in Disa i filtar, men när vi skrevs ut skulle hon absolut ha både filt och mössa enligt svärmor (och jag satte mig inte emot, ville bara hem!), trots att det var den 28 juli...i Sevilla...
      Jag har också fått höra protester från släkten när jag druckit kall dryck och gått utan skor. Och suttit under luftkonditioneringen.
      Detta med att låta barnen sova ute i vagnen är rätt nytt för mig. Visste inte att man gör så (jo, i Sverige också)) tills fram till nyligen. Jag skulle gärna säga det till någon som jag blir irriterad på när hen börjar med kyla-förkylningstjatet, men vet inte varför man gör så i Sverige och Finland. Varför sover barnen ute? För att få frisk luft? (inget argument här, den här luften är inte frisk på något sätt) Härdas? Sover bättre? Gör alla så?

      Radera
    2. Det verkar som att barn som sover utomhus sover bättre och längre stunder. De blir också mer sällan förkylda. Det forskas dock om detta just nu.

      Carina

      Radera
    3. Det här tycker jag om att veta! Speciellt det sista om förkylningar. Det är det jag säger, spanjorer är hemskt ömtåliga för förkylningar (eller är det bara de i min närhet?), och det måste ha något med denna överdrivna försiktighet med vädret att göra!

      Radera
    4. Alltsâ, man blir förkyld lättare om man är nedkyld. Dâ är immunförsvaret nedsatt. Men inte av att vara ute i kallt väder. Är man varmt klädd (inte svettig) är det ingen fara att vara ute. Viktigast är huvudet, fötter och händer och även tydligen hâlla näsan varm som skyddar kroppen mot förkylningar. Anledningen att förskolebarn är friskare om de är ute mer är att ute i luften rör de sig över ett större omrâde med mindre kroppskontakt, och virus sprids i luften, och smittar alltsâ inte lika lätt som inomhus där de kan fastna pâ dörrhandtag länge o s v. Det är även bra att fâ i sig fuktigare luft, och D vitamin är troligen bra för immunförsvaret under sommarhalvâret. Dessutom har barnen mer möjlighet till komplex rörelse om utemiljön är varierad och detta är grunden i Ur och Skurfilosofin tror jag. Det finns faktiskt förskolor som helt saknar inomhuslokaler. För ett spädbarn kan det vara stressande att bli nedkylt, men alltsâ inte att vara utomhus, men ett spädbarn kyls snabbare ner än en vuxen eftersom de har större huvud och större kroppsyta. Svenska barn har ofta D vitaminbrist, speciellt under vintern och det är alltsâ viktigt att barnen fâr vara i solen, men att de inte ska bränna sig. Vad gäller sovandet, om man sover längre, har jag ingen aning om...

      Radera
    5. Lägger även till att spädbarn sâ klart inte rör sig som vuxna utan är stilla och även därför lättare kan bli kalla. Men omvänt ska man ju alltid knäppa upp deras kläder när man kommer inomhus... Man ska se till att luft kan cirkulera i vagnen om det är varmt, men vara försiktig med blâst om det är kallt. Luft som cirkulerar kyler ju sâ bra pâ sommaren men inte pâ vintern...

      Radera
    6. Jag har funderat på det där med förskolor som saknar inomhuslokaler, och tänker att där skulle jag inte vilja jobba... Det hör ju inte alls hit, men jag tycker nog att det är alldeles för skönt att gå in i värmen efter att ha varit ute i kallt väder. Och det gör nog barn också? Varför vara ute hela tiden?
      Det du säger om D-vitaminbrist. Här får barnen D-vitamindroppar (precis som i Sverige tror jag), men nu till våren ska Disa sluta med dem eftersom hon, enligt barnläkaren, får i sig tillräckligt med vitamin D via solljuset, samt att hon börjat äta vanligt kost. Vi är bortskämda med solen här.
      Jag tror att med värme och kyla får man tänka logiskt, inte klä barnet för varmt och inte heller för kallt, ha koll på dess kroppstemperatur helt enkelt. Den logiken saknar jag hos... andra här.

      Radera
  4. Hög igenkänning!!! Oj, så många gånger jag fått höra i Spanien att jag inte fick gå ut med blött hår, inte ens mitt i sommaren. För då skulle jag bli förkyld!

    När Dani var bebis så var det mest viktigt med strumpor enligt de spanska släktingarna. Jag är tyvärr väldigt frusen av mig själv och har nog tyvärr alltid på mitt barn lite för mycket kläder (läste nånstans att barn ska ha ett mindre än en själv då de rör sig mer) - min svettas nästan alltid även när det är nollgradigt utomhus.

    Älskar när min son hoppar i vattenpölar etc och lägger gärna upp dessa "provocerande" bilder till spanska släkten. Spanjorerna tittade även väldigt konstigt på min son när han lekte med hink o spade i vattenpölarna i Spanien, i september och han var klädd i shorts/t-shirt. Smutsigt -Inte ok!

    Jag var nog mer orolig själv för värmen/solen när jag var mammaledig då min bebis fick röda utslag, alltid var jättetörstig. Medan många spanjorer låter bebisen ligga i direkt solljus eller använder sällan keps.

    Bara början på kulturkrockarna som kommer med barn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot kulturkrockarna, det är spännande! Jag vet ju inte riktigt vad som väntar, men har rätt klart för mig vad jag själv tycker och tänker. och som tur är så är jag och J överens.
      De är på mig också om blött hår, till och med J (fast han har nog gett upp) eftersom han själv blir förkyld av att gå ut med blött hår. Vilken överkänslighet.
      Tack för bra kommentar!

      Radera
  5. Haha, intressant att läsa! Man tror ju ibland att svenska föräldrar är överbeskyddande, men det är nog på ett annat sätt. Typ cykelhjälm och äta ekologisk mat :) Tur att vi inte oroar oss för kylan i Sverige, då hade barnen fått leva väääldigt instängda liv ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du säger, överbeskyddande på ett annat sätt!
      Här ska barnen helst inte springa och hoppa och leka för då kan de ramla och slå sig, men sedan kan de åka rullskridskor, vanliga skridskor och rida utan hjälm... Suck.

      Radera
  6. Oj vad fascinerande! Här i Sverige blir man ju tillsagd att absolut inte klä på nyfödingar för mycket, eftersom det innebär ökad risk för plötslig spädbarnsdöd. Vårt första barn fick en kylig första barnvagnspromenad eftersom vi var helt livrädda för att ta på henne för mycket.

    Rörande ändå att även om man gör på olika sätt, så är omsorgen om de små stor. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnmorskorna här försöker påtala att man inte ska klä barnen för varmt heller, men... tja...
      Alla vill ju göra sitt bästa för barnen, man gör och tänker på olika sätt bara.

      Radera
  7. Hehehe... Igenkänningen är enorm!

    SvaraRadera
  8. Ja, det där har jag fått kämpa med min svärmor också, hon ville alltid bylta på I en massa kläder och filtar trots att hon har jättevarmt hemma och I är väldigt varm i sig själv och blev jättestörd. Så fort vi ska åka eller gå ut börjar hon fråga förfärat om jag eller I inte ska ha mer på oss, ska jag verkligen gå ut sådär?! Trots att vi kanske bara ska gå ned till garaget och direkt in i bilen. Eller att vi fortfarande står och väntar på någon och om jag sätter på I täckjacka och mössa så kommer han dö av värmeslag! Nu skrattar jag bara åt det men när han var riktigt liten tyckte jag det var lite jobbigt för hon insisterade verkligen och jag å min sida var snarare orolig just för risken för plötslig spädbarnsdöd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina svärisar frågar inte längre om min klädsel som tur är, däremot har de blivit alldeles bestörta när jag har gått ut med vått hår.
      Jag har nog inte lärt mig att hantera det där än. Men det var värre i början när allt var nytt.
      På sätt och vis är jag glad att jag itne hört något om sambandet värme - plötslig spädbarnsdöd (som jag oroade mig mer öf rpå nättrna).

      Radera

ny gadget

ny gadget