lördag 14 mars 2015

Raka av bebisens hår

En kompis och nybliven mamma råkade ut för en kulturkrock.
Både barnets pappa och en släkting till honom vill raka av bebisens kalufs.
Jag förstod inte varför, barnet som har så mycket fint hår, varför skulle det rakas bort? Hade hon uppfattat saken rätt?
Jovisst, man ska raka av håret eftersom det nya som växer ut är mycket tjockare och finare.
Jag blev så förvånad över detta att jag började fråga runt, och nu har jag hört om flera fall där håret har rakats bort.

Förstnämnda bebis har kvar sitt hår, det blir ingen rakning där. Mamman tyckte inte att det var någon bra idé.

22 kommentarer:

  1. Hej Annika!
    Vilken konstig idé!! Är inte folk kloka? Blir man förvånad? Nej :-)
    Kram P ♥♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att folk inte är kloka! Som tur är, för vad skulle vi då prata om? Vädret? :-)

      Radera
  2. Sonen hade en stor kalufs redan när han föddes, han hade ett hårstrå som var rätt mycket längre och det tog lång tid innan jag klippte bort den, kändes lite som helgerån!

    Och frågan är, blir det verkligen mycket bättre och finare det hår som kommer ut nytt? Det håret hade kommit fram i alla fall men nu kommer det fram jämnare på huvudet, det är det enda. Mer som en "frisyr". Men är det något att stå efter? Tids nog kommer de behöva klippas och tids nog kommer barnen bli fåfänga själva. Man behöver ju inte spä på ytterligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja... Jag vet inte om det stämmer att håret blir finare efteråt. Det kanske bara är något som sägs. Eller så är det sant. Jag bryr mig inte, Disas frisyr med lite hår på huvudet och en tjock, lång lugg kommer att stanna!

      Radera
  3. Och alltså allvarligt! En rakhyvel eller trimmer över fontanellen... *ryyyyyyyys*

    SvaraRadera
    Svar
    1. !!!!!!!
      Till den här kategorin rysligheter kan vi lägga till att ta hand om nytagna hål i öronen på liten bebis. Så onödigt! Tycker jag.

      Radera
  4. Ja har sydfranska vänner som gjorde det. Obs pâ pojkbebisen sâklart eller? Stämmer att hâret ändrade färg, struktur, vet inte om jag personligen tyckte det blev "finare"? Hade även svenska vänner som absolut inte ville klippa sin pojke för att han hade ljuvliga guldiga bebislockar. Lângt hâr pâ killar har ju varit lite av en trend senaste tiden? Har inget emot att mammor och pappor klipper sina barn efter önskemâl men blev en gâng väldigt ledsen hos en barnfrisör där det kändes att barnet var fobiskt rädd, gallskrek under hela klippningen, och mamman bara skällde pâ barnet, hötte med fingret o s v... Undrade varför de insisterade pâ att komma tillbaka och klippa sâ ofta. Sâ viktigt tycker jag kanske inte utseendet fâr vara, plus dâlig föräldrastil...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars unge! Om det var så viktigt att klippa barnet kanske det kunde ha skötts hemma?
      Det där att raka av håret görs både på pojk- och flickbebisar här.
      Kul att veta att håret verkligen blev annorlunda på dina vänners barn.

      Radera
  5. Kanske ska lägga till att vâr första lite mer pojkiga klippning gjordes host host inför besök hos franska släkten... nej inte alls livrädd för franska släkten ;o)... dâ var barnet antagligen 15 mânader ungefär... och hade innan dess haft längre hâr som jag tyckte var gulligare... men det tyckte jag väl bara för att det kändes "inne" i Stockholm dâ... Sedan har jag klippt honom ännu lite kortare för att jag är rädd för löss faktiskt... Tror kanske inte det fungerar... men livrädd bâde för löss och svärmor ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör längre hår det enklare för löss att hitta nya bostadsområden. Tänk dig två små flickor som sitter i ett hörn och fnissar tillsammans, håren är långa och nuddar varandra. *Skutt-skutt-skutt* "Åh, kolla här! Ah, alldeles själv med hela den här härligheten!"

      Man rekommenderar ju att vid lössperioder sätta upp flickornas hår, i alla fall samla det i en hästsvans.

      Radera
    2. Hehe, vad är värst, lössen eller svärmor? :-) Håller med Emma, långt hår gör det lättare för lössen att spridas. Min J har alltid håret uppsatt när han jobbar i skolan för att minska risken för löss.
      Visste inte att det är inne med långt hår på pojkar i Stockholm. Det kommer aldrig att bli inne här i södra Spanien på pojkar eller män. (Vet folk som har klippt sig kort för att öka chansen till jobb, Det är allmänt känt att män inte får jobb på många arbetsplatser (El Corte Inglés till exempel) om de har långt hår. Tyvärr, för jag tycker att långt hår på pojkar och män är fint.

      Radera
    3. Fast snobbarna (åtminstone i Madrid) brukar inte ha helt kort hår. Varken långt eller snaggat liksom.


      Carina

      Radera
    4. Jag har inte tänkt på vad Sevillas snobbar har... Jag tycker nog att de allra flesta har välklippt kort hår.

      Radera
  6. Mmmm jag vet. Jag har också hör det där om att raka av bebisens hår. En vännina till mig hade tydligen gjort det på sin dotter när hon var bebis. Och det berättade hon många många gånger för mig när min dotter var bebis. Men jag kände ingen lockelse till det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, inte du heller. Vad svarade du? Såg du någon skillnad på barnet före och efter?

      Radera
  7. Mitt barn föddes med jättemörkt och mycket hår, sen när han var typ 5 månader och vi var i Spanien hade han kala fläckar, tappade hår etc och då sa alla spanska släktingar att vi skulle raka av det, att håret skulle växa sig starkare, tjockare - så hör o häpna - vi klippte honom kort med apparat. Jag grät efteråt! Min bebis såg helt annorlunda ut. Hans hår växte ut ljusare men vet ej om tjockare, tror ej. Jag fick känslan då att detta var helt normalt, i Spanien alltså.

    Nu hatar sonen att klippa sig så det blir ca var 3 månaden i Spanien, så mycket billigare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur vanligt det är här. Jag har inte hört talas om det förrän alldeles nyligen. Ångrade du att ni klippte honom?
      Jag förstår reaktionen!

      Radera
  8. Det gör colombianer också! Det är jättevanligt att raka av bebisarnas hår. Vem vet, colombianer har ju rent generellt mycket tjockare hår än svenskar, så det kanske funkar? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag skälla på mina föräldrar för att jag inte blev rakad som barn och de borde ha skällt på sina...

      Vi rakade inte sonen och han har hopplöst tjockt hår så då var det väl tur att vi inte rakade honom då. :)

      Undrar om mannen min blev rakad som spädbarn för han har en stor kalufs.

      Radera
    2. Ja vem vet, det kanske funkar!

      Radera
  9. Det där har jag också hört förresten, men bara i Spanien :)

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller hört om det någon annanstans. Fast klart att Colombia-Annika påpekar att det är samma I Colombia, det verkar vara en himla massa likheter mellan Colombia och Spanien!!

      Radera

ny gadget

ny gadget