tisdag 13 januari 2015

Sevilla i mitten av januari

Det är ju märkvärdigt vad lång tid allt tar med en bebis.
När klockan var ett insåg jag att vi inte skulle hinna med något av måstena innan de stängde klockan två, trots att inget av ställena ligger mer än tio minuter härifrån; träffa sköterskan på vårdcentralen, köpa potatis, lök och päron i fruktaffären och kopiera. Samt daglig solskenspromenad, men den funkar ju tills solen går ner eller jag måste jobba.

Halv tre var vi klara, Disa och jag.
Halv tre är spansk lunchtid.
Magen kurrade, men jag tänkte inte ställa mig och fixa mat till mig själv nu när vi äntligen var klara att gå ut, så det blev... ähum, lunch, från Polvillo här bredvid.




En måndagsovana jag har när Jesús jobbar sent. Men det är så tråkigt att fixa mat till sig själv.

Disa och jag gick till vår närmsta park, den stora Parque de Miraflores. Jag lyfte upp henne så att hon för första gången fick se änderna simma. Sedan sov hon i vagnen och jag kavlade upp tröjärmarna och kände att det är rätt skönt att vara här ändå, äta baguette på en parkbänk, värmas av solen och plocka apelsiner i mitten av januari.



6 kommentarer:

  1. Håller med om att allt tar sån tid! När vi har helg är det svårt att komma iväg innan lunch... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är hopplöst svårt! Avskyr när vi har läkartider att passa, men det är nästan värre att inte ha några tider att passa för då tar det precis hur lång tid som helst att komma iväg!

      Radera
  2. Är apelsinerna goda där? Inte amargas?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ett kolonilottområde i parken där en del har apelsinträd som hänger ut över staketet. Jag har plockat nedfallna apelsiner, men de var rätt beska i alla fall, trots att det borde vara ätapelsiner. Känns ändå kul att plocka apelsiner från marken och skala dem på en parkbänk:-)

      Radera
  3. Nu är vi i samma land och region!
    Här är apelsinerna ochså mogna. Blandning av ätbara och för marmelad.
    Intressant inlägg nedan hur vi ser på barn. I Sverige ska ju olika åldrar placeras på olika ställen. Dagis, småskola, högstadium, arbetsplats, äldreboende. Inte riktigt samma indelning av åldrar i andra länder. Dessutom beror nog en del på klimatet också. Vi blir mer inbundna i Sverige p g a kylan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj! Säg till om di har vägarna förbi och tid att ses!
      En del av indelningen är nog på grund av klimatet.

      Radera

ny gadget

ny gadget