måndag 19 januari 2015

Portugal och kusten



Lunch i Portugal var det, ja. Vi har inte varit där efter att Disa föddes, och efter att ha rekommenderat dessa resenärer favoritrestaurangen O Infante blev jag sugen på att åka själv! Det var första gången vi åt där en lördag, och stället var proppfullt.
Mätta som sjutton blev vi. Dessa stora portioner alltså, och det är så gott att man inte kan sluta i tid... Dessutom får man alltid en korg med gott bröd, med tillbehör, oliver och en liten rund ost att stilla hungern med innan maten kommer. Maten var i det här fallet grönsakssoppa, skaldjurssoppa, Bacalao Dorado (Bacalau a Bras på portugisiska) samt ett stort grillspett med marulk och räkor.




Lyxigt att ha så nära till Portugal att vi kan spontanåka dit en lördagsförmiddag.

Vi tog en sväng till Tavira, gick lite där och handlade i en mataffär, kul saker som man inte hittar i Spanien. Grönt bubbligt vin, nougat, bacalao con nata i en ask, papaya och en tjock farinheirakorv,  gjord på majsmjöl om jag inte minns fel. Äntligen hittade vi en som inte var rökt!

Vi sov i svärföräldrarnas sommarlägenhet i El Portíl på Huelvakusten. Byn var nästan helt tom på folk, det är en semesterort. Men ett bageri, ett par barer och en churrería där J köpte churros till frukost var öppet.
Det var skönt att komma dit. Visserligen lika kallt inne som här när vi har varit borta (tio grader) men det finns ett element, och ute är det mildare än i Sevilla, som det brukar vara i kustsamhällena.

Hela natten spöregnade det, och det var så mysigt.
På söndagseftermiddagen gick Disa och jag ut på promenad. Vi gick inte långt, men vi gick under tallarna som luktar så gott, lyssnade på fåglar (vackraste ljud som finns, förutom Disas skratt, när man bor i fågeltomma Sevilla), gick upp för en sanddyn och tittade på det silvergrå havet.
Luft.
Vet inte om det har med något väderfenomen att göra, eller om jag hann vänja mig vi den rena luften i Sverige under julen. Men de senaste veckorna har avgaserna här varit riktigt jobbiga. Så jobbiga att det inte har räckt att sluta andas när de värsta molnen drar förbi, utan att jag har fått gå in i butiker för att andas en stund, och tagit bussen hem när jag egentligen kunnat gå. Har inte haft så ont av avgaserna tidigare.
(Fortsätter kolla hus att hyra på landsbygden...)



4 kommentarer:

  1. Själv bor jag ca 20km utanför Madrid, och är väldigt glad över den rena luften och tystnaden. Ibland när jag åker in till Madrid ser jag liksom en grå mur runt staden, usch...

    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har altlid täntk att storstäder är roliga att besöka, men att bo i? Nej. Man märker skillnad bara man kommer en liten bit ut från staden. Du bor nära staden men ändå utanför, bra läge!

      Radera
  2. Åh, nu blir jag ännu mer sugen på att ta oss till den restaurangen! Måste kolla på din tidigare kommentar var du skrev att den låg, i närheten av Tavira? Vi är sugna på att åka mot Tavira vilken sekund som helst, men just nu är vi "fast" här i Albufeira i väntan på campingkortet som vi har beställt hit...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas ni inte blir besvikna då, om ni åker dit, då är det mitt fel!
      Ja, den ligger nära Tavira. Tavira är ett rätt trevligt ställe att gå omkring på, men kolla gärna in det här också: http://casaannika.blogspot.com.es/2014/04/i-portugal-del-ett.html

      Radera

ny gadget

ny gadget