torsdag 20 november 2014

Spanska sjukhusförsäljare

En sak som skiljer spanska sjukhus från svenska måste vara kommersen utanför.
Utanför vårt Virgen Macarenasjukhus finns lite olika stånd. Här finns alltid lottförsäljaren och väskhandlaren med roliga väskor. Så finns det alltid ett stånd som säljer något ätbart att ta med hem och laga. Sniglar när det är säsong, oliver, just nu stora knippen med vildsparris. Nu finns också en kastanjeförsäljare som grillar kastanjer, en man som säljer böcker på marken. Jag köpte i går ett bokstavståg i trä med Disas namn, två vagnar för en euro, och ett glas färskpressad apelsinjuice. Det där med apelsinjuicen är nytt, har inte sett den vagnen förut. Mannen har en typisk juicepress och pressar apelsinerna medan man ser på. Ett glas 90 cent, en halvliters flaska 1,80 € och en flaska på en liter för 3 €. Supergott.



4 kommentarer:

  1. Vilken himmel ni har! Det är nästan så att en blir lite avis när en själv stretar genom det kompakta grå dag ut och dag in.
    Men juicen, den färskpressade, den kan jag ju fixa till även här, det blir till helgfrukosten det.
    /Freja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, himlen här ser ut så jämt, jag lägger inte ens märke till det längre! :-)
      *bortskämd*
      Jag gillar ditt namn, det stod på namnlistan.
      Färskpressad juice är jättegott!

      Radera
  2. Vilken bra ide!!! Borde vara likadant utanför svenska sjukhus. Ang begagnade barnkläder gjorde jag samma sak till min söner, fast det är ju ca 30 år sedan. Begagnat är bra!!! Roligt att du tog mej till Ecija, har passerat flera gånger, men aldrig varit inne i staden, tack! Kramar till lilla Disa oxå!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul då att du fick en titt på Ècija! Det är värt att åka in i staden en stund, fast jag förstår ju att det knappast finns tid till det på dina resor. Jag har också åkt förbi många gånger utan att stanna.
      Svenska sjukhus brukar nog ha ett ganska bra utbud av böcker och tidningar, det har inte vårt sjukhus här, men uteförsäljningen är toppen!

      Radera

ny gadget

ny gadget