måndag 21 april 2014

García Márquez död

Även om vi inte har varit hemma på några dagar har vi ändå hängt med lite i vad som händer i världen. Och toppnyheten de senaste dagarna här är författaren Gabriel García Márquez död.
Gång på gång har jag sett den svenske kungen dela ut Nobelpriset till den colombianske författaren.
Författaren själv sa efter prisutdelningen att han var väldigt glad över priset, men att han inte behövde fler priser. Han hade redan så många. Det var bättre att ge dem till andra författare.
Han var grymt trött på berömmelsen som hans bok Hundra år av ensamhet fått, tyckte att boken inte var värd den.
Jag har läst boken, gillade den, men den hör inte till mina favoriter.
(Fast det är suveränt hur han ironiserar över att alla har samma namn. Det är svårt att hålla reda på de olika figurerna. Jag tänker ofta på det, här i Spanien, där samma problem uppstår. Ungefär.)
Har läst Kärlek och andra demoner också, och den var helt okej, men inte heller den någon favorit.
Någon som kan tipsa om en riktigt bra García Márquez-bok?

Hundra år av ensamhet har förresten sålt slut i Spaniens bokhandlar de senaste dagarna.

6 kommentarer:

  1. Hej! Ja jag kan tipsa om en bra García Márquez bok: La crónica de una muerte anunciada. Den handlar om ett hedersmord i en by i djungeln i Sydamerika i början av 1900-talet. Det är en del svåra ord i den men med hjälp av lexikon eller sydamerikansk vän så går den att förstå. Jag läste den i somras när jag undervisade spanska och hade tur eftersom det var en annan lärares exemplar och hon hade slagit upp var och varannat svårt (eller inte heller så svårt) ord!
    http://www.casadellibro.com/libro-cronica-de-una-muerte-anunciada/9788497592437/873720

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan även rekommendera Historia de una gaviota y del gato que le enseño volar. http://www.casadellibro.com/libro-historia-de-una-gaviota-y-del-gato-que-le-enseno-a-volar/9788472237964/540023 enklare språk, ej av samma författare dock.

      Radera
    2. En tredje bok jag kan rekommendera: La mujer habitada av Gioconda Belli

      Nu ska jag tänka ut fler böcker att rekommendera så jag inte måste posta en kommentar för varje bok!

      Nej. Jag kommer inte på några fler just nu...

      Radera
    3. Jag har faktiskt den första boken som du rekommenderar. Köpte den på ett antikvariat en gång. Jesús säger att den är riktigt bra. Jag får ta tag i den. J kan nog hjälpa till om den blir för svårläst.

      Radera
  2. Jag älskade relato de un naufrago! Jag gillade iofs Hundra år av ensamhet också, även kärlek i kolerans tid.

    SvaraRadera

ny gadget

ny gadget